Kanał Rss
Content
Wspólny transport, jeden bilet – kwestia przyszłości czy mrzonka?
6 sierpnia 2019

ticket-1539705_640W Katowicach doszło do spotkania przedstawicieli Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Celem rozmów była wymiana doświadczeń w zakresie transportu publicznego. Trójmiasto pragnie, wzorując się na Górnośląskiej Metropolii, wprowadzić wspólny transport publiczny, który miałby za zadanie usprawnić komunikację. Trójmiasto chce również, wzorem gmin Górnego Śląska i Zagłębia, wspólnego biletu, który funkcjonuje tam od czerwca tego roku. Koncepcja brzmi fantastycznie, jednak co z wykonaniem?

 

Już od dłuższego czasu w Trójmieście porusza się temat wspólnego biletu na transport publiczny. Najczęściej kwestia ta „wypływa” przy okazji wyborów. Ostatnim z takich momentów była końcówka ubiegłego roku i walka o stołek prezydencki. Wtedy też, podczas wspólnej debaty, to mieszkańcy Gdańska wypytywali kandydatów o możliwości rozwiązania problemu braku integracji komunikacji miejskiej w aglomeracji trójmiejskiej. Oczywiście, choć każdy z nich miał swoją koncepcję tworzenia zintegrowanego transportu, finalnie wszyscy uznali, że transport ten jest nie tyle przydatny, co niezbędny, gdyż miasto dalej się rozwija i potrzebuje bezproblemowych i szybkich połączeń. Oprócz dbania o mieszkańców istotna jest również kwestia turystów, którzy gubią się w zawiłych cennikach biletowych.

Tym samym, ujednolicenie i wprowadzenie wspólnego biletu jest priorytetem dla trójmiejskiego magistratu. Pierwszy etap wdrażania pomorskiego biletu metropolitalnego FALA zaplanowany jest na rok 2020. To jednak nie koniec zmian w miejskiej komunikacji, gdyż prezydenci Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot mają w planach powołanie jednego zarządu, który zadba o komunikację w 49 gminach Pomorza. I tu właśnie za przykład dla pomorskich samorządowców posłużyć ma Górnośląsko-Zaglębiowska Metropolia. Pomocne okazało się spotkanie w Katowicach, w którym wzięli udział także przedstawiciele zarządu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej. Debatowano na nim o sposobach finansowania transportu publicznego, a także omawiano zagadnienia związane ze sprzedażą i dystrybucją biletów.

Ważną kwestią poruszoną na spotkaniu było przedstawienie zasad funkcjonowania karty ŚKUP i pracy na rzecz integracji rozkładów jazdy oraz podzielenie się doświadczeniem związanym z wprowadzeniem zintegrowanej taryfy. I to ostatnie wydaje się być najistotniejsze, gdyż warto zaznaczyć, że dokładnie 27 czerwca 2019 roku na terenie gmin Górnego Śląska i Zagłębia zaczął działać Metrobilet. Jest to niezwykle ważne udogodnienie dla mieszkańców, którzy codziennie korzystają z różnych środków transportu by dostać się do z domu do pracy i z powrotem. Na podstawie biletu pasażerowie mogą jeździć wszystkimi liniami obsługiwanymi na zlecenie zarządu Transportu Metropolitalnego oraz wszystkimi pociągami Kolei Śląskich na wybranej trasie lub na wszystkich liniach kolejowych Kolei Śląskich w granicach Metropolii. To pierwszy bilet na tym terenie, który obejmuje całą komunikację miejską (tj. autobusy, tramwaje i trolejbusy) oraz kolej. Zgodnie z porozumieniem, podział Metropolii dokonał się na sześć stref – pięć z nich obejmuje leżące w granicach GZM odcinki poszczególnych linii kolejowych prowadzących do Katowic, a szósta – samą stolicę regionu. Do tego bilety na tak ujednolicony transport są bardzo przystępne. W zależności od wybranej taryfy, ich ceny wahają się od 119 złotych do 229 zł (tu ze wszystkimi udogodnieniami).

„Nasi partnerzy zainteresowani są tworzeniem zintegrowanego systemu komunikacji publicznej. Pod koniec czerwca wprowadziliśmy Metrobilet. To największe pod względem skali rozwiązanie w kraju, pozwala na korzystanie z komunikacji miejskiej Zarządu Transportu Metropolitalnego oraz pociągów Kolei Śląskich na podstawie jednego biletu. Wymagało to zintegrowania taryfy biletowej oraz przygotowania systemów informatycznych. Dla nas ważne jest, aby nasze doświadczenia mogły posłużyć innym wielkim obszarom miejskim jako punkt odniesienia do pracy nad własnymi rozwiązaniami” – komentował kwestię Metrobiletu i spotkania Grzegorz Kwitek, członek Zarządu Metropolii GZM. Nic zatem dziwnego, że pomorscy samorządowcy właśnie to województwo stawiają sobie za wzorzec do wprowadzenia podobnego rozwiązania. Michał Glaser, dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot dodał: „prezydenci OMGGS są zdeterminowani by

pójść krok dalej i dla wszystkich 49 gmin stworzyć wspólny zarząd transportu, by fakt istnienia granic administracyjnych nie był już problemem. Chcemy skorzystać ze sprawdzonych rozwiązań GZM”. Po tak owocnym spotkaniu, długich rozmowach i wymianie doświadczenia, pozostaje tylko czekać na nowe pomysły i zmiany w trójmiejskiej aglomeracji.

Rafał Sobczak