Kanał Rss
Content
Do Warszawy nieco szybciej
1 października 2019

Od 15 grudnia tego roku na 112 z 327 kilometrów trasy kolejowej z Gdańska do Warszawy pociągi będą mogły rozpędzić się do 200 kilometrów na godzinę, dzięki czemu do stolicy będzie można dojechać w 2 godz. 35 min., czyli o 22 minuty krócej niż obecnie. Chciałoby się rzec – postęp na miarę naszych możliwości, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę fakt, że 200 km/h po raz pierwszy zostało przekroczone przez pociąg w… 1903 roku. Jednak na polskiej kolei do tej pory taka prędkość dopuszczalna była wyłącznie na niektórych odcinkach Centralnej Magistrali Kolejowej.

 

Do przyspieszenia dojdzie dzięki zmodernizowaniu systemu sterowania ruchem kolejowym i wzmocnieniu nasypów na kilometrowym odcinku między Prabutami i Suszem. O zmianach w rozkładach jazdy PKP PLK oficjalnie poinformowała w połowie września.

– To bardzo dobra informacja, która zwiększa atrakcyjność kolei i jej konkurencyjność w stosunku do innych środków transportu – zauważa Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu. – Bardzo bym jednak chciał, aby kolejarze pamiętali o konieczności budowy nowych torów szlakowych na terenie aglomeracji, w tym warszawskiej i trójmiejskiej. O ile bowiem pociągi pokonują dystans między miastami coraz szybciej, o tyle często, już na terenie miast, muszą nawet stawać, by przepuścić inne pociągi. Nie dotyczy to co prawda pendolino, ale np. pociągów regionalnych – już tak.

W nowym rozkładzie jazdy po roku przerwy na trasę przez Warszawę powróci również TLK Ustronie, popularny wśród pasażerów pociąg łączący w porze nocnej Kraków z Trójmiastem, Pomorzem Środkowym i Kołobrzegiem.

Mieszkańcy Trójmiasta skorzystają także na zmianach podczas podróży do Poznania. Od 15 grudnia podróż z Gdańska do stolicy Wielkopolski może potrwać krócej o… 7 minut. Przewoźnik rozszerzył również ofertę połączeń międzynarodowych. Wydłużenia trasy pociągu TLK Rozewie zapewni całoroczne połączenie do Żyliny na Słowacji. Ponadto pociąg zapewni codzienne skomunikowanie Trójmiasta, Bydgoszczy, Poznania, Wrocławia i Katowic ze Słowacją. Trzy składy: TLK Wydmy, TLK Wolin i TLK Pirat zapewnią skomunikowanie Czech z Helem, Łebą, Kołobrzegiem i Świnoujściem.

Ponadto – dzięki inwestycjom – pasażerowie będą mieli łatwiejszy dostęp do pociągów na dziesiątkach peronów stacji i przystanków linii regionalnych i aglomeracyjnych, m.in. Gdańsk Główny, Sośnica Jarosławska, Radziszów, Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, Leńcze, Brzozów, Stawiguda, Gągławki, Stare Jabłonki, Świebodzice, Krzywda, Pułankowice, Biesal, Naterki, Warszawa Koło, Warszawa Młynów, Warszawa Wola, Szczecin Główny.

Pojawią się nowe urządzenia, m.in. wyświetlacze i infokioski. Stacje i przystanki stają się bardziej dostępne dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Są wyposażane w schody ruchome, windy, pochylnie. Wszystkie nowe perony posiadają ścieżki naprowadzające, a kolejne obiekty zyskują oznaczenia w języku Braille’a.

Rafał Sobczak